De toegang tot zorg staat steeds meer onder druk. Hierdoor moeten we bijvoorbeeld vaker en langer wachten op een afspraak of behandeling. Welke gevolgen heeft dit voor de mensen om wie het gaat? We horen graag je ervaringen via onze Meldactie Toegankelijke Zorg. Dit kan onder andere via een online vragenlijst. De de uitkomsten worden ingezet voor blijvend toegankelijke zorg in de provincie Groningen.
In Nederland hebben we goede zorg en ondersteuning. Deze krijgen is soms een ander verhaal. Zo blijkt uit berichtgeving in de media dat de toegankelijkheid van de ziekenhuiszorg in Noord-Nederland ‘zeer slecht’ is. Ook voor de jeugdzorg staat de toegankelijkheid onder druk. Daarnaast moet de bereikbaarheid van ziekenhuizen voor OV-reizigers beter. Verhalen hierover – en over bijvoorbeeld de ouderenzorg – horen ook de vertrouwenspersonen en cliëntondersteuners van ons Adviespunt met grote regelmaat.
Beschikbaarheid, bereikbaarheid, begrijpelijkheid en betaalbaarheid
Toegankelijkheid gaat echter om meer dan beschikbaarheid en bereikbaarheid. Het gaat ook om of je kunt begrijpen hoe je zorg kunt vinden en regelen en of je die kunt betalen. In onze Meldactie komt dit allemaal aan bod.
Wat willen we weten?
We horen graag:
- of en in welke situatie je hiermee te maken hebt gehad;
- met welke gevolgen voor je leven;
- én wat had of heeft geholpen om toch de benodigde zorg te krijgen.
Goede ideeën zijn meer dan welkom!
Meedoen
Je kunt op verschillende manieren deelnemen:
- je ervaringen delen via de online vragenlijst;
- je verhaal mailen naar meldpunt@zorgbelang-groningen.nl;
- je verhaal vertellen in één van de dorps- of buurthuizen die door samenwerking met ‘Groninger Dorpen’ meedoen aan de meldactie. Een actueel overzicht vind je hier.
De meldactie loopt tot 1 februari 2025 en gegevens worden uiteraard anoniem verwerkt.
Meer informatie