Wachttijden zijn al langere tijd een bron van zorg in de Nederlandse ziekenhuizen. Met name de wachttijd van geplande (niet-spoedeisende) operaties is soms lang. Door een toenemende vraag en tekort aan personeel is dit niet zomaar opgelost. Wel kan worden ingezet op het (nog) beter en tijdiger informeren van en communiceren met patiënten. Dit blijkt uit onderzoek in het Martini Ziekenhuis. De Cliëntenraad en medewerkers van het Opnamebureau van het Martini Ziekenhuis, Coöperatie Menzis én Zorgbelang Groningen namen deel aan de werkgroep die het onderzoek begeleidde.
Doel van het onderzoek was inzicht krijgen in de ervaringen van patiënten met de communicatie, informatie en ondersteuning gedurende de wachttijdfase (de periode tussen de indicatiestelling en – geplande – operatie).
Het onderzoek vond eind 2023/begin 2024 plaats via een online vragenlijst onder patiënten die langer dan drie maanden met een wachttijd te maken hadden (gehad). 187 patiënten werden uitgenodigd, 65 deden er mee: een respons van 35%.
Uitkomsten
Over het algemeen vinden de deelnemende patiënten dat ze goed worden geïnformeerd over de duur van de wachttijd. Deze was meestal net zo lang als was verteld. Ook over het contact met het ziekenhuis is men over het algemeen (heel) tevreden. Gedurende de wachttijd vindt dit het vaakst plaats met medewerkers van de Opnameplanning.
Ruimte voor verbetering is er als het gaat om tijdige communicatie over een wijziging van de wachttijd zoals die eerder was aangegeven. Daarnaast ervaren patiënten soms een verschil in bejegening door medewerkers van Opnameplanning en missen ze soms informatie. Andere uitkomsten betreffen de relatieve onbekendheid met de mogelijkheid van zorgadvies door de verzekeraar. Een zeer klein percentage (4%) heeft hier gebruik van gemaakt.
Verbeteracties in gang gezet
De werkgroep die het onderzoek begeleidde, heeft diverse verbeteracties voor 2024 opgesteld, waaronder het uitwerken van verschillende opties om patiënten te informeren over een wijziging in de wachttijd. Daarnaast worden er werkafspraken gemaakt rond de informatievoorziening over wijzigingen in de OK-planning en rond de bejegening van patiënten. Tot slot wordt gewerkt aan grotere bekendheid van zorgadvies door de verzekeraar.
Een uitgebreider artikel lees je op de website van het Martini Ziekenhuis.