Sinds 1 januari voert Zorgbelang Groningen voor Ambulancezorg Groningen de klachtafhandeling uit. Hiervoor sloten we eind vorig jaar een overeenkomst. De samenwerking moet leiden tot een onafhankelijker klachtenafhandeling waarmee cliënten/naasten (nog) beter worden geholpen en die meer kansen biedt voor het verbeteren van de hulpverlening door Ambulancezorg Groningen.
Ambulancezorg Groningen staat voor professionele zorg met goed opgeleide, betrokken collega’s. Toch komt het voor dat hulpverlening niet naar tevredenheid verloopt. Hiervoor heeft Ambulancezorg Groningen een klachtenregeling. Cliënten/naasten kunnen op grond van deze regeling een klacht indienen. Dit gebeurt momenteel zo’n 85 keer per jaar.
Ambulancezorg Groningen vindt het belangrijk dat een klacht goed wordt afgehandeld. Hiervoor mist de organisatie soms de tijd, deskundigheid en de onafhankelijkheid. Daarom is de klachtafhandeling per 1 januari 2025 uitbesteed aan Zorgbelang Groningen.
Het klachtenproces (inclusief het indienen van klachten) blijft ongewijzigd, evenals de klachtenregeling. Door de samenwerking met Zorgbelang Groningen maakt Ambulancezorg Groningen een mooie stap in het verder professionaliseren van het afhandelen van ingediende klachten. Van goed naar samen beter!